W ośrodku korzystamy od grudnia 2020 roku z nowych technologii, czego przykładem jest zamontowanie monitorów dotykowych z ruchomym ramieniem (tzw. „windą”) w salach, gdzie odbywają się zajęcia edukacyjno-terapeutyczne. Podnośnik jest perfekcyjnym rozwiązaniem do zmiany wysokości ekranu w pionie, dzięki tej możliwości każdy wychowanek może korzystać z monitora i jego funkcji. Monitor interaktywny – ekran reaguje na dotyk, jeden ruch palca po ekranie dotykowym i otrzymujemy łatwy i szybki dostęp do różnych funkcji, aplikacji, dokumentów i ich edycji. Dotykowy sposób użytkowania urządzenia jest intuicyjny, dzięki czemu bardzo łatwo się do niego przyzwyczaić. Matryca zabezpieczona jest przy pomocy wytrzymałego, hartowanego szkła, co przekłada się na wysoką funkcjonalność oraz odporność na powstawanie drobnych uszkodzeń. Monitor dotykowy stanowi szczególne narzędzie wspierające proces edukacyjno-terapeutyczny. Odpowiednio wykorzystywany znacznie ułatwia naukę oraz pozwala na utrwalenie zdobytych już wiadomości i umiejętności. Zajęcia z wykorzystaniem tego urządzenia ułatwiają wychowankom osiągnąć sukces, pozwalają uwierzyć we własne siły i możliwości. Zadowolenie wychowanków z samodzielnie wykonanego zadania i uczucie faktycznego zapanowania nad narzędziem, jakim jest monitor dotykowy są motorem do dalszego działania, motywują do wysiłku intelektualnego, dają satysfakcję. Praca z wykorzystaniem monitora oddziałuje interakcyjnie na wiele zmysłów, wychowanek może ćwiczyć naukę pisania i czytania, rozwijać percepcję wzrokową, słuch fonematyczny, pamięć wzrokową i słuchową, orientację w schemacie ciała i w stosunkach przestrzennych oraz czasowych, sprawność manualną, komunikację, wyrabiać spostrzegawczość i szybkości reakcji na bodźce.
Po włączeniu urządzenia pojawiają się następujące ikonki :
- Ustawienia
- Note
- Finder
- Keeper (Czyszczenie pamięci, Czyszczenie śmieci)
- Dane wejściowe
- Internet
- ScreenShare Pro
Ikonka Note – tablica. Jest to najczęściej wykorzystywana funkcja na zajęciach. Rozwijając Menu następuje możliwość wyboru tła oraz tekstury tablicy. Możemy otwierać dokumenty, obrazki, zapisać, importować oraz eksportować. Na monitorze piszemy rysikiem lub palcem. Pracując na tablicy mamy możliwość przełączania się pomiędzy pulpitami, np. wyszukujemy interesujące nas zagadnienie, obrazek, piosenkę i film w Internecie, omawiamy, a gdy potrzebujemy wracamy na tablicę, na której zapisaliśmy temat zajęć. Dzięki takiej możliwości łatwiej utrzymać skupienie wychowanków oraz dobrą płynność pracy, przechodząc bez trudu od jednego zagadnienia do drugiego.
Wychowankowie również chętnie korzystają z Note, gdzie mogą rysować, malować, kolorować. Dają upust artystycznej kreatywności, mając możliwość rysowania, malowania rysikiem albo palcem wybierając dane narzędzie ołówek lub pędzel rysując własny obrazek lub kolorując zaimportowany, wstawiając figury 2D lub 3D. Prace te są odzwierciedleniem umiejętności danego dziecka, a u wszystkich rozwijają sprawność grafomotoryczną, precyzję ruchów, koordynację wzrokowo-ruchową, dobieranie barw adekwatnych do rzeczywistości, są pretekstem do ćwiczeń w wskazywaniu i nazywaniu kolorów, figur geometrycznych. Dla każdego z nich to świetna zabawa.
Naciskając kafelek z napisem Internet łączymy się z nim, możemy wyszukać potrzebne obrazki, piosenki, filmy związane z tematyką realizowanych zajęć. Funkcja ta pozwala nam zapisać lub wyświetlić dany obraz na monitorze. Wszystkie detale wyświetlane są w rozdzielczości Full HD przez co są doskonale widoczne. Wychowankowie chętnie podchodzą do ekranu, wskazują dane elementy, są zainteresowani taką formą pracy. Finder – funkcja ta pozwala na odtwarzanie plików zapisanych na pendrive lub wcześniej pobranych.